مراکز
1400/7/20 سه‌شنبه
برگزاری وبینار دریاچه زریبار(چالش‌ها و فرصت‌ها) در مرکز مریوان
وبینار دریاچه زریبار(چالش‌ها و فرصت‌ها) با حضور جمعی از دانشگاهیان و سخنرانان اساتید و پژوهشگران توسط دانشگاه پیام نور مرکز مریوان برگزار شد.

.

 یک پژوهشگر در این وبینار با بیان اینکه دریاچه زریبار بعنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی در کردستان و بزرگ ترین دریاچه آب شیذین منطقه و حتی جهان پدیده ای بسیار نادر و زیبا می باشد، گفت: این دریاچه کلیه مشخصات و الزامات یک تالاب بین المللی را دارا می باشد از این رو حفاظت و حراست از آن امری بسیار مهم و حیاتی است.
آزاد صادقی به مواد آلاینده و تهدیدات فراروی دریاچه زریبار پرداخت و خاطرنشان ساخت:  مواردی همچون: تغییرات کاربری زمین های اطراف دریاچه، استفاده بیش از حد از کود، سموم و آفات کش ها؛ خشکسالی و تغییرات اقلیمی، ورود فاضلاب های شهری و روستایی به دریاچه، آتش سوزی نیزارها و خاکستر آنها، برخی اسکله ها و بناهای گردشگری بدون برنامه ریزی و مطالعات اصولی و... را از جمله مشکلات فراروی این تالاب بین المللی می باشد.
وی در پایان بر آگاهی  بخشی به کشاورزان نسبت به کشت پایدار و سازگار با محیط، شناسایی و طبقه‌بندی پوشش گیاهان، جلوگیری از ورود فاضلاب شهری و روستایی به داخل دریاچه، رسیدگی به چاهای فاقد مجوز، تهیه طرح جامع گردشگری اطراف دریاچه و... تاکید نمود.
سپس دکتر ابراهیم همت بلند رئیس اداره محیط زیست شهرستان مریوان  در سخنانی اعلام نمود: دریاچه زریبار با مساحت ۳ هزار و ۲۹۳ هکتار به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخته شده و یکی از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌ زیست می باشد که تمام تلاش و برنامه ریزی ما بر حفاظت اصولی و علمی از آن به عنوان نگین گردشگری غرب کشور می باشد.
در ادامه دکتر محمود مبارکشاهی با بیان اینکه، مجموعه کوه، آب و جنگل با هم پدیده بسیار زیبایی به اسم زریبار را خلق نموده اند مریوان و زریبار با حدود 5 هزار سال قدمت با هم مرتبط شده اند و نگینی گردشگری- طبیعی کم نظیر درست کرده اند.
این فعال فرهنگی به وظایف 3 بخش حکومت، شهروندان و نهادهای مدنی برای حفاظت و احیای زریبار اشاره و گفت: در این راستا باید حاکمیت نقش محوری ایفا کند و از تمام ظرفیت های داخلی و بین المللی برای این مقوله به عنوان یک سرمایه ارزشند ملی و طبیعی استفاده نماید.
مبارکشاهی با تشریح اینکه در قرن حاضر، رفتارهای زیست محیطی به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترن عوامل بر محیط زیست می باشد بر فرهنگ سازی و آموزش همگانی توسط نهادهای آموزشی و دانشگاهی، رسانه ها و انجمن ها در حوزه رفتارهای زیست محیطی تاکید کرد.
در ابتدای این نشست دکتر حسنی ریاست  دانشگاه پیام نور مرکز مریوان  بر برگزاری نشست ها علمی و آکادمیک برای بررسی مسائل مختلف اجتماعی و محیطی جهت تبیین و شناخت بهتر مسائل و ارائه راهکارهای علمی تاکید نمود و گفت: نقش دولت، اقشار مختلف مردم و انجمن های حمایت از محیط زیست در حفاظت از دریاچه زریبار و احیای آن بسیار مهم و ضروری است لذا باید همگان نسبت به آن احساس مسئولیت نمایند.

 

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر