كوچك يا بزرگ كردن بخش :.
1399/12/17 یکشنبه
نگاهی به دانشگاه پیام نور استان کردستان
در جهان امروز توسعه توانمندی های علمی- تکنولوژیک و منابع انسانی نقش مهمی در پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی جوامع و دستیابی به توسعه موزون و پایدار کشورها دارند. دانشگاه پیام نور با هدف گسترش مرزهای دانش و همگانی کردنیا ایجاد عدالت در آموزش عالی، ارتقای سطح علمی و توسعه فرهنگی جامعه ، تامین نیروهای متخصص و متعهد، رفع محدودیت های آموزشی، فراهم کردن زمینه استفاده از پتانسیل ها بالقوه کشور و... تاسیس شده است.
دانشگاه پيام نور استان کردستان براساس تصميمات هیات رئیسه سازمان مرکزی دانشگاه مبنی بر تغییر ساختار از منطقه به استان، در سال 1386 از منطقه 6 (همدان) جدا و در جهت پیشبرد اهداف عالی آموزش عالیکشور و دانشگاه پیام نور شروع به فعالیت نمود.
دانشگاه پیام نور استان کردستان با داشتن 9 مرکز و واحد دانشگاهی در راستای اهداف و ماموریت های دانتشگاه پیام نور کل کشور حرکت کرده و توانسته است  گام‌های موثری برای تحقق آرمان دسترسی جامعه  به آموزش عالی با شعار آموزش برای همه، همه جا و در همه وقت بردارد.
این دانشگاه توانسته  دستاوردها و نتایج مثبت و ارزنده ای از نظر پیشرفت علمی و آموزشی، توسعه فرهنگی، تربیت دانش آموختگان متخصص و متعهد، توسعه منابع انسانی و... در منطقه ارائه دهد؛
هم اکنون بیش از 12 هزار دانشجو در 200 رشته محل در مراکز و واحدهای این دانشگاه شاغل به تحصیلند
در حال حاضر 78 نفر هیات علمی و بیش از 500 استاد توانمند از سراسر استان با مراکز دانشگاه همکاری دارند و  اعضای هیات علمی در زمینه های پژوهشی و همچنین راهنمایی و مشاوره پایان نامه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد با دانشگاه های معتبر کشور همکاری دارند. سالانه ده ها مقاله علمی- پژوهشی در نشریات معتبر داخلی و بین المللی، همایش ها و کنفرانس‌های تخصصی، چاپ و ترجمه کتاب، تهیه و تدوین طرح های مطالعاتی توسط اعضای علمی و مدرسین این دانشگاه تولید می شود؛ به همین دلیل ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش تحصیلات تکمیلی و فعالیت های علمی و پژوهشی در این دانشگاه وجود دارد.
برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه طرح‌ها و برنامه هایی مدنظر است که  از جمله می توان به توسعه فعالیت‌های پژوهشی و کاربردی، توسعه تحصیلات تکمیلی، راه اندازی بیشتر رشته‌های مهندسی و کاربردی متناسب با ظرفیت‌ها و نیاز جامعه و بازار کار، توسعه کیفی امکانات و آزمایشگاه ها، توسعه منابع انسانی و علمی، تقویت ارتباطات اجتماعی و علمی با سایر دانشگاه ها،  برگزاری جشنواره ها و همایش های مختلف علمی و فرهنگی، افزایش تولیدات علمی و پژوهشی، مشارکت مؤثر در برنامه ریزی ها و حل معضلات اجتماعی، توسعه عمرانی مراکز و واحدها در حد امکانات و اعتبارات، توجه بیشتر به آموزش های ترکیبی (حضوری، الکترونیکی و چندرسانه ای متناسب با وضعیت و نیاز جامعه) و...اشاره کرد.
روسای دانشگاه پیام نور استان کردستان از ابتدا تاکنون:
ردیف نام و نام خانوادگی تاریخ  ریاست رزومه
1 دکتر سیدمحمدرضا خضری 1386 تا 1389 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
2 دکتر محسن پیشوایی علوی 1389 تا 1390 عضو هیات علمی دانشگاه کردستان
3 دکتر ایوب مرادی 1390 تا 1393 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی
4 دکتر اسکندر مرادی 1393 تا 1397 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور سنندج
5 دکتر یعقوب احمدی 1397 تا 1401 دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور سنندج
6 دکتر مریم مهدی عراقی 1401 تا اکنون  عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور سنندج

مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور استان کردستان در یک نگاه
دانشگاه پیام نور- مرکز سنندج
 دانشگاه پیام نور- مرکز سنندج بعنوان یکی از بزرگ ترین دانشگاه های استان در سال 1372 راه اندازی شده و به لحاظ آموزشی و فرهنگی مطابق با اهداف و راهبردهای پیام نور کل کشور پیشرفت کرده است
این مرکز دانشگاهی در شهرک بهاران واقع شده است كه فعاليت‌هاي عمراني آن از سال 1372 آغاز گرديد و فاز دوم آن در سال 1381 مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
هم اکنون بیش از 4000 دانشجو در 55رشته تحصیلی کارشناسی و 6 رشته در مقطع کارشناسی ارشد در مرکز سنندج شاغل به تحصیل هستند.
مرکز سنندج مجهز به لابراتور پیشرفته زبان، سالن اجتماعات، مجتمع ورزشی چندمنظوره، مرکزISP و سایت کامپیوتر، آزمایشگاه های متعدد فنی- مهندسی فیزیک و شیمی، کارگاه جغرافیا، کتابخانه با بیش از 20000 جلد کتاب و 2 سالن مطالعه مجزا، سلف سرویس می باشد، هم اکنون 20 انجمن علمی و دانشجویی، 4 کانون فرهنگی، 5 هسته علمی، بسیج اساتید و دانشجویی در این مرکز مشغول فعالیتند.

دانشگاه پیام نور- مرکز سقز
 دانشگاه پیام نور- مرکز سقز بعنوان قدیمی ترین مرکز پیام نور در شمال غرب کشور، در سال 69 راه اندازی شده و به لحاظ آموزشی و فرهنگی مطابق با اهداف و راهبردهای پیام نور کل کشور پیشرفت کرده است
این مرکز دانشگاهی در شهرک دانشگاه و در زميني  به مساحت 5 هكتار واقع شده است كه فعاليت‌هاي عمراني آن از سال 1371 آغاز گرديد و فاز دوم آن در سال 1380 و فازهای بعدی نیز در سال 1390 مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
هم اکنون بیش از 2000 دانشجو در 28 رشته تحصیلی کارشناسی و 4 رشته در مقطع کارشناسی ارشد در مرکز سقز شاغل به تحصیل هستند.
مرکز سقز مجهز به 2 لابراتور پیشرفته زبان، مجتمع ورزشی چندمنظوره، مرکزISP و 2 سایت کامپیوتر، آزمایشگاه های فیزیک و شیمی، کارگاه جغرافیا، آزمایشگاه تحقیقاتی، کتابخانه با بیش از 150000 جلد کتاب و 2 سالن مطالعه مجزا، سلف سرویس در 2 طبقه، پارک فناوری (در حال ساخت) می باشد، هم اکنون 10 انجمن علمی و دانشجویی، 4 کانون فرهنگی، بسیج اساتید و دانشجویی در این مرکز مشغول فعالیتند.
دانشگاه پیام نور- مرکز بیجار
 دانشگاه پیام نور- مرکز بیجار در سال 73 راه اندازی شده و به لحاظ آموزشی و فرهنگی مطابق با اهداف و راهبردهای پیام نور کل کشور پیشرفت کرده است
این مرکز دانشگاهی در شهرک دانشگاه و در زميني  به مساحت 5 هكتار واقع شده است كه فعاليت‌هاي عمراني آن از سال 1374 آغاز گرديد و فاز دوم آن در سال 1380 و فازهای بعدی نیز در اواخر دهه 80 مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
هم اکنون بیش از 1000 دانشجو در 25رشته تحصیلی کارشناسی و 5 رشته در مقطع کارشناسی ارشد در مرکز بیجار شاغل به تحصیل هستند.
مرکز بیجار مجهز به 2 لابراتور پیشرفته زبان، مجتمع ورزشی چندمنظوره، مرکزISP و 2 سایت کامپیوتر، آزمایشگاه های زمین شناسی و زیست شناسی، کارگاه جغرافیا، کتابخانه با بیش از 14000 جلد کتاب و 2 سالن مطالعه مجزا، سلف سرویس، مجتمع فرهنگی می باشد، هم اکنون 16 انجمن علمی و دانشجویی، 4 کانون فرهنگی، بسیج اساتید و دانشجویی در این مرکز مشغول فعالیتند.
دانشگاه پیام نور- مرکز مریوان
 دانشگاه پیام نور- مرکز مریوان در سال 73 راه اندازی شده و به لحاظ آموزشی و فرهنگی مطابق با اهداف و راهبردهای پیام نور کل کشور پیشرفت کرده است
فعاليت‌هاي عمراني این مرکز دانشگاهی در منطقه بکر و دیدنی از سال 1374 آغاز گرديد و فاز دوم آن در سال 1382 مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
هم اکنون بیش از 2600 دانشجو در 22رشته تحصیلی کارشناسی و یک رشته در مقطع کارشناسی ارشد در مرکز مریوان شاغل به تحصیل هستند.
مرکز مریوان مجهز به لابراتور پیشرفته زبان، مرکزISP وسایت کامپیوتر، آزمایشگاه مهندسی، کارگاه جغرافیا، کتابخانه با بیش از 12000 جلد کتاب و سالن مطالعه می باشد، هم اکنون 15 انجمن علمی و دانشجویی، 3 کانون فرهنگی، بسیج اساتید و دانشجویی در این مرکز مشغول فعالیتند.
دانشگاه پیام نور- واحد بانه
دانشگاه پیام نور- واحد بانه در سال 85 راه اندازی شده و ساختمان آموزشی و اداری آن در سال 1391 به بهره برداری رسید
هم اکنون حدود 800 دانشجو در 14رشته تحصیلی کارشناسی واحد بانه شاغل به تحصیل هستند. واحد فوق دارای امکاناتی نظیر کتابخانه، لابراتور زبان و... می باشد.
دانشگاه پیام نور- واحد قروه
دانشگاه پیام نور- واحد قروه در سال 87راه اندازی شده و ساختمان آموزشی و اداری آن در سال 94 به بهره برداری رسید
هم اکنون حدود 900 دانشجو در 10رشته تحصیلی کارشناسی واحد بانه شاغل به تحصیل هستند. واحد فوق دارای امکاناتی نظیر کتابخانه، لابراتور زبان و... می باشد.
دانشگاه پیام نور- واحد دیواندره
دانشگاه پیام نور- واحد دیواندره در سال 86 راه اندازی شده است. هم اکنون حدود 700 دانشجو در 16رشته تحصیلی کارشناسی واحد دیواندره شاغل به تحصیل هستند.
دانشگاه پیام نور- واحد کامیاران
دانشگاه پیام نور- واحد کامیاران در سال 86راه اندازی شده است. هم اکنون حدود 500 دانشجو در 6رشته تحصیلی کارشناسی واحد کامیاران شاغل به تحصیل هستند.
دانشگاه پیام نور- واحد سروآباد
دانشگاه پیام نور- واحد سروآباد در سال 86راه اندازی شده است. هم اکنون حدود 200 دانشجو در 4 رشته تحصیلی کارشناسی واحد سروآباد شاغل به تحصیل هستند.
دانشگاه پیام نور- واحد حسن آباد یاسوکند
دانشگاه پیام نور- واحد حسن آباد یاسوکند در سال 86 و با 2 رشته کارشناسی راه اندازی شد اما بعداً در دهه 90 و براساس سیاست های دانشگاه پیام نور در  مرکز بیجار ادغام شد.